Zuid-Afrikaans kinderkoor op Europese tour door Winterswijk

Er staat een speciaal bezoek op stapel voor de Achterhoek: een groep kinderen uit de armste sloppenwijken van Zuid Afrika bezoekt Duitsland en Nederland tijdens een muzikale tournee om meer fondsen en sponsorschappen binnen te halen.

Sinds 2007 bestaat de Viva Foundation die tot doel heeft om centra op te richten in de meest kwetsbare gemeenschappen in de wereld. De oprichters Meleney en Leon Kriel begonnen in de township Mamelodi, Zuid Afrika. Het groeide dankzij talloze giften uit binnen-en buitenland uit tot een sociaal-maatschappelijk centrum. Op het complex bevindt zich inmiddels een basisschool, kinderopvang, ‘groene’ ruimte en een kunstschool. Kinderen uit de armste wijken leren hier hoe het leven ook anders kan zijn dan op te groeien op straat, met alle (criminele) gevolgen van dien. Bovendien zorgt Viva voor een meer leefbare township door o.a. de veiligheid van jonge vrouwen te verbeteren.

Al meer dan 5 jaar draagt de diaconie van de Protestantse Gemeente Winterswijk actief bij aan het werk van deze stichting. Zij draagt o.a. zorg voor de culturele ontplooiing van de kinderen. Concreet kan dankzij de financiële ondersteuning uit het Achterhoekse dorp een betaalde kracht blijvend werken bij Viva. Dit heeft zowel zijn leven in de township als dat van de kinderen die hij begeleidt, een positieve draai gegeven.

Op zondag 10 december komt hij, samen met Meleney en Leon Kriel en een groep kinderen naar Winterswijk om een kerstconcert te geven. Hun bezoek is onderdeel van een Europese tour om nieuwe fondsen te werven en al bestaande sponsors up-to-date te houden van de projecten.

De Winterswijkse broers Gerben en Leander Grooten zijn actief betrokken bij zowel de lokale samenleving als bij Viva Foundation. Gerben, als muzikant en directeur-bestuurder van het culturele instituut Boogiewoogie en als voormalig inwoner van Zuid Afrika, waar hij het project mee heeft geholpen op te bouwen. En Leander als kerkelijk vernieuwer bij het ontmoetingscentrum Klimop in Winterswijk en lokale verbinder van sociaal-maatschappelijke initiatieven.

Op zondag 10 december a.s. komt het project met het kinderkoor uit de township naar Winterswijk voor een Kerstconcert. De toegang is geheel gratis voor bezoekers, waarbij er met klem wordt verzocht gul te geven bij de uitgang om niet alleen de onkosten te dekken maar ook om de projecten doorgang te kunnen geven. Na afloop verkoopt Viva allerhande souvenirs, albums en sponsorschappen in de hal van de kerk waarbij de opbrengst volledig ten goede komt aan de projecten van Viva Foundation in Zuid Afrika. De groep verblijft enkele dagen in Winterswijk en zal o.a. meedraaien op een lokale basisschool en meedoen met een lokaal kinderkoor.

Zondag 10 december 16:00 uur (zaal open: 15:30 uur)
Zonnebrinkkerk, Zonnebrink 61, Winterswijk

Foto: Leon Kriel / PR